Loading

11 SPOJKA

Spojka je součástí převodového ústrojí a je umístěna mezi motorem a převodovkou.

Funkce spočívá v tom, že přenos točivého momentu (od motoru) se uskutečňuje pomocí třecího kotouče (spojky) na hnací hřídel převodovky.
Vypnutím spojky (sešlápnutím pedálu) při řazení rychlostí se pohon automobilu na tuto dobu přeruší a pokračuje teprve zapnutím spojky (uvolněním pedálu a sundáním nohy z něho).
Při rozjezdu automobilu je postupným povolováním spojkového pedálu řidičem spojována síla motoru s převodovkou a dalším převodovým ústrojím až na kola hnací nápravy.

Životnost spojky je závislá na způsobu a plynulosti rozjezdu vozidla.
Při rychlých a prudkých rozjezdech se třecí plochy spojkového kotouče opotřebovávají rychleji.

Spojka se pouţívá při:
  • řazení
  • zastavování
  • startování - aby se motor rozpojil. Zabráníme tomu, aby auto „neskočilo" při nastartování a následně při rozjíždění, sešlápnutím spojky ulehčíme motoru při startování

Co nesmíme?
1/ Stát na spojce zbytečně dlouho
2/ Nepouštět spojku rychle (můžeme jen do pozice, kde spojka zabírá, pak už s citem)

Důležité! Spojku sešlapujeme pořádně a nadoraz (jinak se obrušuje lamela spojky).

1 komentář:

  1. Poučný článek o spojce – přesně takové informace podle mě chybí spoustě začínajících řidičů. U nás ve firmě často řešíme opravy i seřizování spojek na dodávkách a nákladních autech, takže dobře vidím, jak důležité je rozumět jejich základnímu fungování. Náhradní díly i příslušenství bereme nejčastěji přes Intercars, protože tam najdeme spolehlivé komponenty pro firemní vozidla a máme jistotu, že díl něco vydrží. :)

    OdpovědětVymazat