Funkce spočívá v tom, že přenos točivého momentu (od motoru) se uskutečňuje pomocí třecího kotouče (spojky) na hnací hřídel převodovky.
Vypnutím spojky (sešlápnutím pedálu) při řazení rychlostí se pohon automobilu na tuto dobu přeruší a pokračuje teprve zapnutím spojky (uvolněním pedálu a sundáním nohy z něho).
Při rozjezdu automobilu je postupným povolováním spojkového pedálu řidičem spojována síla motoru s převodovkou a dalším převodovým ústrojím až na kola hnací nápravy.
Při rozjezdu automobilu je postupným povolováním spojkového pedálu řidičem spojována síla motoru s převodovkou a dalším převodovým ústrojím až na kola hnací nápravy.
Životnost spojky je závislá na způsobu a plynulosti rozjezdu vozidla.
Při rychlých a prudkých rozjezdech se třecí plochy spojkového kotouče opotřebovávají rychleji.
Spojka se pouţívá při:
Co nesmíme?
1/ Stát na spojce zbytečně dlouho
2/ Nepouštět spojku rychle (můžeme jen do pozice, kde spojka zabírá, pak už s citem)
- řazení
- zastavování
- startování - aby se motor rozpojil. Zabráníme tomu, aby auto „neskočilo" při nastartování a následně při rozjíždění, sešlápnutím spojky ulehčíme motoru při startování
1/ Stát na spojce zbytečně dlouho
2/ Nepouštět spojku rychle (můžeme jen do pozice, kde spojka zabírá, pak už s citem)
Důležité! Spojku sešlapujeme pořádně a nadoraz (jinak se obrušuje lamela spojky).
Žádné komentáře:
Okomentovat