Loading

12 PŘEVODOVKA A K ČEMU SLOUŽÍ SYNCHRONIZACE

Kde je převodovka? V převodové skříni vedle motoru /na převodovce se nachází startér/.
Převodovka má dva hřídele - hnací a hnaný - na obou jsou ozubená kola.
Princip je podobný jako u přehazovačky u kola.



Funkce:
  • slouží k řazení rychlostí a k plnému využití síly motoru (převodovka zajišťuje převod hnací síly motoru na hnací kola)
  • zajišťuje řazením jednotlivých převodových stupňů překonání jízdních odporů automobilu (jízda do kopce, v terénu)
  • tím zajišťuje plynulost převodu síly motoru na kola hnací nápravy
  • při jízdě po rovině je zařazen vyšší rychlostní stupeň, čímž je využita hnací síla a výkon motoru k rychlejší jízdě

Při řazení z jednoho rychlostního stupně na jiný dochází k přesunutí zubových (kovových) kol převodovky z jednoho kola na druhé. Při tom musí dojít k vyrovnání otáček kol do sebe zasouvaných = synchronizace.
Synchronizaci zajišťují synchronizační kroužky, které svojí třecí kuželovou plochou zpomalují a tedy postupně vyrovnají rozdílné otáčky do sebe zasouvaných kol převodovky.
Synchronizace=vyrovnává otáčení ozubených koleček, které mají do sebe zapadnout.
/protože kolečka na hnací hřídeli jsou napevno a točí se jinak než kolečka na hnané hřídeli, která se točí volně - setrvačností/

Údržba a ošetření:
V olejové skříni je olejová náplň a v ní převodový olej.
Jak často tento olej musíme měnit? Dle určení výrobce. /udává se 30 - 40 tis. km, ale důležitá je rada výrobce/

Žádné komentáře:

Okomentovat