Loading

9 POPIŠTE KONTROLU A OŠETŘOVÁNÍ KAPALINOVÉ CHLADÍCÍ SOUSTAVY VOZIDLA, SIGNALIZACI TEPLOTY CHLADÍCÍ KAPALINY A POSTUP, DOŠLO-LI K PŘEHŘÁTÍ MOTORU

Chladící kapalinová soustava zajišťuje chlazení motoru vozidla, kde dochází zejména ve spalovacím prostoru k vysokým teplotám, cca 1800 stupňů.


Kapalinovou chladící soustavu tvoří:
- chladící prostor v bloku motoru
- chladič (před motorem)
- vodní čerpadlo
- vyrovnávací nádržka chladící kapaliny

Chladící kapalina je směs destilované vody se speciální nemrznoucí kapalinou v poměru vyznačeném výrobcem.
Kontrola a ošetřování kapalinové chladící soustavy spočívá zejména v pravidelné kontrole (před jízdou) stavu množství kapaliny, stavu těsnosti před jejím únikem (zejména těsnosti pryžových hadic, které jednotlivé části spojují) v celé soustavě a před zimním obdobím v kontrole mrazuvzdornosti chladící kapaliny. Správné množství kapaliny (hladina) je vyznačena na vyrovnávací nádržce ryskami min a max.

Provozní teplota chladící kapaliny je 80 - 90 stupňů a je signalizována teploměrem, který je jedním ze základních ukazatelů umístěných na přístrojové desce automobilu.

Přehřátí motoru je nežádoucí stav a je signalizováno na teploměru tak, že se jeho ručička blíží k teplotě bodu varu, označeném na teploměru červenou barvou.
Při přehřátí motoru je nutné vozidlo neprodleně zastavit a vypnout motor. Chladící směs nechat vychladnout. Pokud nemůžeme závadu odstranit, je třeba vozidlo převést do servisu (s přestávkami, aby nedošlo k dalšímu přehřátí po dolití chladící kapaliny).

Okruh chlazení
- destilovaná voda s nemrznoucí směsí
- chladič
- termostat
- čerpadlo
- spojovací hadice (od motoru do chladiče a naopak)
- větrák - ten se automaticky zapne, když se motor přehřívá, někdy je třeba zastavit a počkat, až motor vychladne

Kontrola chladící kapaliny spočívá v: kontrole nádržky = tzv. expanzní nádobka, má na sobě vyznačeny rysky min a max, poznáme podle plechového víčka, které udrží tlak.

Jak poznáme hadičky okruhu chlazení? Všechny hadičky vedou k motoru - narozdíl od nádobky k ostřikování, její hadičky vedou pod okno.

Důležité: existují 2 okruhy chlazení - malý a velký
- na hraně motoru je termostat
- když nastartuju, termostat je zatím uzavřen

Malý okruh chlazení - chladící kapalina proudí pouze v motoru, aby se co nejdříve docílilo provozní teploty.
Chlazení cirkuluje jen v motoru - když dosáhne 80 až 90 stupňů, termostat se otevře, zahřátá směs proudí do chladiče a tam se ochladí - velký okruh chlazení (když už směs prochází i chladičem).

Žádné komentáře:

Okomentovat