Loading

16 ROZDÍL MEZI KOTOUČOVOU A BUBNOVOU BRZDOU

Princip brzdění = točivý moment kola je brzděn působením třecí síly brzdového obložení (čelistmi, brzdovými destičkami) na brzděnou část (buben, kotouč). (Představte si brzdu u jízdního kola, jak ty brzdové pacičky tlačí při brzdění na ráfek kola.)


Kotoučové brzdy
Brzděnou částí je kotouč a třecí síla působí přitlačením destiček na kotouč -jsou otevřené, chladí se sami vzduchem.
Skládají se z:
  • brzdový kotouč
  • čelisti /=tzv. brzdový segment/
  • v čelistech jsou brzdové destičky

Bubnové brzdy
Brzděnou částí je buben (litinový kruh) a třecí síla (díky čelistem) působí jejich přitlačením na vnitřní část bubnu - jsou uzavřené, velmi se zahřívají, jsou složitější.
Skládají se z:
  • vnější brzdový buben
  • vnitřní brzdový buben
  • brzdový váleček /nahoře nad bubnem/
  • po stranách jsou čelisti, na nich brzdové obložení /nanýtováno nebo nalepeno/
  • dále pružiny, vzpěry a rozpěry

Výhody kotoučových brzd
  • větší účinnost brzdící síly
  • není nutné je seřizovat, potřebná vůle při brzdění se vymezuje automaticky
  • výměna brzdových destiček je rychlejší než výměna brzdových čelistí

Nevýhody kotoučových brzd
  • je potřeba větší ovládací síla ze strany řidiče, proto jsou tyto brzdy konstruovány s posilovačem
  • jsou otevřené - netěsní a snadno se tam dostane nečistota

Další pojmy:

Ruční brzda
Brzdí jen zadní kola (POZOR: nespoléhat jen na ní). Když v kopci odejdu od vozidla, zatáhnu ručku + zařadím jedničku + klidně i nějakým kamenem zaklíním kola.

Hadičky vedoucí od brzd
Ocelové nebo pryžové /ty pryžové můžou někdy prasknout - brzdová kapalina vytéká ven/

Posilovač brzd
Výhoda: vynaložím menší sílu na sešlápnutí
!!! Motor se za jízdy nevypíná!!!
Posilovač brzd totiž funguje na principu podtlaku a ten nevznikne, když motor neběží.

Hlavní brzdový válec = tzv. srdce brzd
Uvnitř je nádoba na brzdovou kapalinu
Je na něm ryska min a max
Hladinu množství kapaliny kontroluji před jízdou

Brzdová kapalina
Je všude v brzdovém systému
Pokud praskne pryžová hadička, dostane se do systému i vzduch - systém tedy při opravě musíme „odvzdušnit". (Při odvzdušnění jsou zapotřebí vždy dvě osoby - jedna šlape na pedál, druhá odvzdušňuje).
Při odvzdušnění musíme začít u nejvzdálenějšího kola od srdce brzd - tedy nejprve pravé zadní kolo, levé zadní, pak pravé přední, levé přední

Systém ABS
Pomáhá k bezpečnosti při brzdění, abychom nešli do smyku
Na principu přerušovaného brzdění - nedochází k zablokování kol při brždění

1 komentář:

  1. Kvůli prasklé brzdové destičce (za jízdy) jsem přišel o novou pneumatiku Continental, prorazila mi blatník, poškodila izolaci a kabel... nádherná jízda se starým autem...

    OdpovědětVymazat