Loading

5 POPIŠTE POSTUP PŘI VÝMĚNĚ KOLA

Je nutné provést tyto úkony:
  • blinkr ke kraji a poté zapnu výstražná světla (strašně důležitý úkon, na který před komisařem ani pak v praxi nesmíte zapomenout)
  • vyndám výstražný trojúhelník - postavím ho na krajnici v určené vzdálenosti za vozidlem (podle situace - obec, dálnice, apod.)
  • zajistím vozidlo před samovolným rozjetím - zařadím rychlost, zatáhnu ručku, zaklíním kolo VPŘEDU i VZADU (třeba kamenem) na straně vozidla, kterou NEZVEDÁM
  • výstražný trojúhelník - v obci minimálně 50 m (kde je to nutné, může být i blíž, např. v nepřehledné zatáčce nebo před křižovatkou), mimo obec minimálně 100 m za vozidlem u krajnice
  • vyndám zvedák (nesmí se užívat slovo HEVER, komisaři to nemají rádi), klíč na kola a rezervu
  • sundám ozdobný (ochranný) kryt kola
  • povolím šrouby - stačí povolit, nemusím úplně vyšroubovat
  • nasadím zvedák na příslušné místo k tomu určené výrobcem vozidla (samozřejmě u kola, které měním)
  • zvedám auto pomocí zvedáku
  • když je kolo ve vzduchu, vyndám šrouby
  • vyměním kolo = kolo sejmu z náboje kola a po očištění uložím do prostoru pro záložní kolo, očistím upevňovací šrouby kola
  • zašroubuju šrouby kola, ale ne nadoraz (dotažení klíčem na kola provedu „křížem" = tzn. postupně utahuji protilehlé šrouby, kvůli vyváženosti)
  • zvedákem spustím vozidlo koly na vozovku, zvedák vyjmu, očistím a uložím
  • a teď dotáhnu šrouby nadoraz
  • dotahujeme KŘÍŽEM - z bezpečnostních důvodů, kvůli souměrnosti a vyváženosti, aby kolo „neházelo"
  • zkontrolujeme tlak na novém kole - popř. vzduch v pneu upustím nebo dohustím
  • nandáme kryt
  • POZOR - po pár kilometrech zastavím a šrouby ještě znovu dotáhnu

4 komentáře:

  1. Nedávno jsem dělal autoškolu :-) při jízdě s komisařem jsem úspěšně píchl pneumatiku o vypadený šroubovák z předemnou jedoucího kamionu... ještě že jsem měl zkušenosti z pole a z praxe při výměně. akorát jsem trochu laboroval se speciálním šroubem v sadě :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkně zpracované, díky! Zkoušky mám už za měsíc, tak se musím učit. Teď na to ale nebyl moc čas, jelikož jsme v práci řešili servis šroubových kompresorů, což vyžadovalo trošku víc zapojení než obvykle. Největší strach mám ale z jízd, ti komisaři vypadají fakt přísně.

    OdpovědětVymazat
  3. Taky dělám zrovna autoškolu a největší strach mám z těch testů. Jízdy zvládám, praktickou zkoušku taky, ale naučit se všechny ty zákony, dopravní značky, to bude fakt mazec... Už jsem si našla stránky tady , kde jsou sepsané úplně všechny značky i dopravní zařízení, tak se to učím podle toho.

    OdpovědětVymazat