Baterie osobních automobilů má napětí 12V a kapacitu cca 44Ah.
Skládá se ze 6 oddělených článků s napětím 2V.
Akumulátor ošetřujeme takto:
Akumulátor znázorňuje kontrolka na palubní desce - většinou obdélníček nebo čtvereček se znaky + /plus/ a - /mínus/. Hovoříme o tzv. okruhu dobíjení
3 důvody
- kontrolujeme množství elektrolytu a jeho hustotu
- množství elektrolytu má dosahovat cca 5 - 10 mm nad úrovní článků
- kontrola se provádí po vyšroubování víček nalévacích otvorů článků akumulátoru
- hustota elektrolytu se měří hustoměrem a musí souhlasit s požadovanou hodnotou
- zkontrolujeme čistotu svorek a kontaktů (vývody + a - )
- nečistotu očistíme, neboť její výskyt zapříčiňuje nedostatečné převádění elektrické energie z akumulátoru
- zkontrolujeme stav dotažení svorek na vývodech akumulátoru
- zkontrolujeme stav obalu akumulátoru z hlediska poškození (případné praskliny)
- když kontrolka problikává - důvod: klínový řetěz (který propojuje alternátor s motorem) prokluzuje, je povolený
- dá se dojet, kam potřebujeme? ANO, ale hned pak musíme řešit
- když kontrolka svítí - problém!!!
- dá se dojet? ANO, ale ničíme si auto
- závada v alternátoru /stator, rotor/
- závada v akumulátoru - nedrží kapacitu /můžu nabíjet jak chci, ale hned je vybitá/
- okruh je někde přerušen - přetržený kabel, kabely nespojeny apod.
Ošetřování okruhu dobíjení
- doléváme pouze destilovanou vodu, protože ta se vypařuje /v elektrolytu je obsažena také H2SO4, ale tu nedoléváme/, kapacitu elektrolytu měříme hustoměrem
- AKU je 6 samostatných článků, každý má víčko a do každého článků nalévám destilku samostatně
- důležitá je čistota AKU - hlavně části + a - /na pólech totiž probíhá oxidace H2SO4 a vzniká pěna, kterou musíme čistit/
- kontrola napnutí klínového řemene - údajně stačí lehce promáčknout na max 1 až 2 cm
- kontroluji i kvalitu řemene - pokud je už zpuchřelý, je „ojetý" a musí se co nejdříve vyměnit
Žádné komentáře:
Okomentovat