Loading

18 POPIŠTE POSTUP PŘI OŠETŘOVÁNÍ AKUMULÁTORU A FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ JEHO ŽIVOTNOST

Akumulátor je zdrojem elektrické energie, díky kterému nastartujeme, zapneme rádio, svítíme apod. Ta zde vzniká chemickým procesem vlivu elektrolytu (kyselina sírová a destilovaná voda) na olovnaté desky (články).
Baterie osobních automobilů má napětí 12V a kapacitu cca 44Ah.
Skládá se ze 6 oddělených článků s napětím 2V.

Akumulátor ošetřujeme takto:
  • kontrolujeme množství elektrolytu a jeho hustotu
  • množství elektrolytu má dosahovat cca 5 - 10 mm nad úrovní článků
  • kontrola se provádí po vyšroubování víček nalévacích otvorů článků akumulátoru
  • hustota elektrolytu se měří hustoměrem a musí souhlasit s požadovanou hodnotou
  • zkontrolujeme čistotu svorek a kontaktů (vývody + a - )
  • nečistotu očistíme, neboť její výskyt zapříčiňuje nedostatečné převádění elektrické energie z akumulátoru
  • zkontrolujeme stav dotažení svorek na vývodech akumulátoru
  • zkontrolujeme stav obalu akumulátoru z hlediska poškození (případné praskliny)

Akumulátor znázorňuje kontrolka na palubní desce - většinou obdélníček nebo čtvereček se znaky + /plus/ a - /mínus/. Hovoříme o tzv. okruhu dobíjení
  • když kontrolka problikává - důvod: klínový řetěz (který propojuje alternátor s motorem) prokluzuje, je povolený
  • dá se dojet, kam potřebujeme? ANO, ale hned pak musíme řešit
  • když kontrolka svítí - problém!!!
  • dá se dojet? ANO, ale ničíme si auto

3 důvody
  • závada v alternátoru /stator, rotor/
  • závada v akumulátoru - nedrží kapacitu /můžu nabíjet jak chci, ale hned je vybitá/
  • okruh je někde přerušen - přetržený kabel, kabely nespojeny apod.
Když kontrolka svítí a zároveň zjistíme, že se rapidně zvyšuje teplota - problém - okamžitě zastavit - přetrhl se klínový řemen


Ošetřování okruhu dobíjení
  • doléváme pouze destilovanou vodu, protože ta se vypařuje /v elektrolytu je obsažena také H2SO4, ale tu nedoléváme/, kapacitu elektrolytu měříme hustoměrem
  • AKU je 6 samostatných článků, každý má víčko a do každého článků nalévám destilku samostatně
  • důležitá je čistota AKU - hlavně části + a - /na pólech totiž probíhá oxidace H2SO4 a vzniká pěna, kterou musíme čistit/
  • kontrola napnutí klínového řemene - údajně stačí lehce promáčknout na max 1 až 2 cm
  • kontroluji i kvalitu řemene - pokud je už zpuchřelý, je „ojetý" a musí se co nejdříve vyměnit

Žádné komentáře:

Okomentovat