Loading

7 POPIŠTE KONTROLU MNOŽSTVÍ OLEJE V MOTORU A ZPŮSOB JEHO DOPLŇOVÁNÍ, ČASOVÉ INTERVALY PRO JEHO VÝMĚNU

Při kontrole množství oleje (motor NESMÍ být v chodu) se postupuje takto:

  • Zkontrolovat stav oleje pomocí měrky (kovová tyčka - ve spodní části je označena ryskami min a max). Vozidlo musí stát na rovině. Měrku vyjmeme ze spodní části bloku motoru, očistíme hadříkem a zasunem. A kam až je měrka od oleje špinavá, podle toho poznám hladinu, tedy množství oleje.
  • Doplňování oleje motoru se provádí nalitím do nalévacího prostoru (v horní části motoru) po odšroubování nalévací zátky (zpravidla zbarvena červeně).
  • Po doplnění oleje (asi po uplynutí 1 minuty) je třeba zkontrolovat jeho stav pomocí měrky, kterou následně vrátíme do příslušného otvoru v bloku motoru a postup dle potřeby opakujeme. Po dosažení správného stavu oleje namontujeme nalévací zátku. Optimální hladina stavu oleje je přibližně v polovině mezi ryskami.
  • Interval pro výměnu oleje v motoru je stanoven příslušným výrobcem oleje (po ujetí x km). Při výměně oleje v motoru je nutné vyměnit i čistič oleje (oil filter).

Pozn.
Olej je v motoru proto, aby se motor - jak se říká - nezadřel. Olej promazává místa, kde dochází ke tření. Má tři základní funkce:
- aby mazal a promazával
- aby chladil
- antikorozní funkce

Používá se pojem - okruh mazání (patří do něj)
- motorový olej
- čerpadlo - aby olej cirkuloval
- olejová vana - na spodku motoru
- jemný čistič oleje (oil filter) - při výměně oleje VŽDY VYMĚNIT i filtr
- olejová měrka - změříme, kolik je uvnitř oleje

Kdy toto mohu provádět? Když vozidlo stojí na rovině, je v klidu (alespoň 30 minut po jízdě) - olej je totiž všude v motoru rozstříkán a my musíme počkat až steče do olejové vany. Pak teprve měříme množství oleje.

Intervaly výměny
- benzín - 10-15tisíc km
- nafta - 5-10tisíc km - v diesel motorech je vyšší provozní teplota a olej se tak dřív znehodnotí
- NEBO (kouzelná věta, která se dá pouţít skoro všude) podle určení výrobce

Žádné komentáře:

Okomentovat