Převodovka má dva hřídele - hnací a hnaný - na obou jsou ozubená kola.
Princip je podobný jako u přehazovačky u kola.

Funkce:
- slouží k řazení rychlostí a k plnému využití síly motoru (převodovka zajišťuje převod hnací síly motoru na hnací kola)
- zajišťuje řazením jednotlivých převodových stupňů překonání jízdních odporů automobilu (jízda do kopce, v terénu)
- tím zajišťuje plynulost převodu síly motoru na kola hnací nápravy
- při jízdě po rovině je zařazen vyšší rychlostní stupeň, čímž je využita hnací síla a výkon motoru k rychlejší jízdě
Synchronizaci zajišťují synchronizační kroužky, které svojí třecí kuželovou plochou zpomalují a tedy postupně vyrovnají rozdílné otáčky do sebe zasouvaných kol převodovky.
Synchronizace=vyrovnává otáčení ozubených koleček, které mají do sebe zapadnout.
/protože kolečka na hnací hřídeli jsou napevno a točí se jinak než kolečka na hnané hřídeli, která se točí volně - setrvačností/
/protože kolečka na hnací hřídeli jsou napevno a točí se jinak než kolečka na hnané hřídeli, která se točí volně - setrvačností/
Údržba a ošetření:
V olejové skříni je olejová náplň a v ní převodový olej.
Jak často tento olej musíme měnit? Dle určení výrobce. /udává se 30 - 40 tis. km, ale důležitá je rada výrobce/
Přijde mi, že tyhle informace a znalosti se dneska už moc nenosí. Vlastně mě docela překvapilo i to, že dneska ve zkouškách v autoškole už není technika, tak jako byla za nás. Ale tak jako dává to trochu smysl, to zase jo. Protože kdo si to dneska opraví někde u silnice? Možná je lepší vědět, co jsou to tekuté stěrače a jak se starat o auto v rámci karoserie a tak.
OdpovědětVymazat